donderdag 4 oktober 2007

Eerste les

Dag België,

Vandaag om 18u30 naar onze allereerste les geweest, zijnde “Cambio Social”. We zaten met slechts 15 studenten in een klas en wij waren de enige erasmussers. De professor (een kleine, behaarde Spanjaard) was vrij goed te verstaan. De man heeft een paar grapjes over ons gemaakt. Allé, dat vermoed ik toch. Er waren immers momenten dat hij iets zei terwijl hij naar ons wees en de rest van de klas moest lachen. Vrij goed te verstaan, maar blijkbaar niet altijd.
Met het Engels van de gemiddelde Spaanse student is het trouwens nog slechter gesteld dan met ons Spaans. Toen de prof zei dat er dit semester ook drie Engelse teksten moeten worden gelezen, begon iedereen meteen te panikeren. Binnenkort werken we in groep rond die teksten en blijkbaar zijn erasmusstudenten dan gegeerde objecten (aangezien wij als enige Engels spreken). De prof zei dat we de anderen konden laten opbieden om ons in hun team te krijgen.

Over de faculteit van “ciencias politicas” en “sociología”:
In het gebouw zit iedereen te roken en te smoren, ook al hangen er overal grote verbodsborden, en op elk stukje muur staat in graffiti een communistische of anarchistische slogan gespoten. Én iedereen heeft er een piercing, zelfs de madam van het erasmuskantoor. Om er te geraken moeten we vanaf metrostation Moncloa 20 minuten de bus nemen naar “Somosaguas”, één of ander gehucht in de middle of nowhere. Ook psychologie en economie zitten daar. De andere universitaire opleidingen zijn gevestigd in “Ciudad Universitaria”, niet ver van centrum-madrid. Een beetje eenzaam dus.

Buiten die ene les heb ik vandaag niet veel uitgefoeterd. Redelijk laat opgestaan, kamer opgeruimd (foto’s volgen) en naar de winkel gegaan. Twee straten verder is het supermarktje “Supersol”, waar ik altijd mijn boodschappen doe. Daarna pannenkoeken gebakken op mijn kot met Willem en de Jas. Ben mijn pannenkoekbakkunsten precies kwijt. Die van Willem lukten steeds supergoed, de mijnen waren van die zielige flappen. Zal aan de pan gelegen hebben…
Daarna hebben de jongens zich voornamelijk bezig gehouden met het “schieten van muftes” (Gentse benaming voor het schieten van stukjes papier met rekkertje) naar mijn Antwerpse onderbuurvrouw. Vanuit mijn raam (dat uitkijkt op een atrium, een koertje zeg maar) kan ik zo bij haar binnenkijken. Deze namiddag was ze niet thuis en Jasper en Willem hebben zeker een uur geprobeerd briefjes met hun telefoonnummers door haar open venster te schieten. ’t Is nogal een schone... Bij de 25ste poging is het dan toch eindelijk gelukt. Blij dat ze waren. Ik vraag mij af hoe ze zullen reageren als het meisje ook écht belt. Afwachten maar...


Kussen en liefde.
Joanna

1 opmerking:

JanR zei

ha! eindelijk nog eens spanjosnieuws!
djoanna, zorg dat ge u niet teveel inlaat met dat roken, smoren, piercen en muften schieten en blijf die pannenkoekbakkunsten oefenen: ge kunt het!
x
m&p